Ivan Rakitić je napustio FC Barcelonu i vratio se u svoju Sevillu. Messi je također napušta već godinu dana. Baš u vrijeme tih previranja došla mi je na red knjiga The Barcelona Way, Damiana Hughesa, britanskog profesora organizacijske psihologije.
James Baron i Michael Hannah istraživali su utjecaj kulture poduzeća na profitabilnost na tehnološkim startupovima Silicijske doline u periodu od 15 godina. Zaključili su da postoje različite učinkovite organizacijske kulture poduzeća, a većina ih spada spada u jednu od 5 kategorija.
Hughes je u The Barcelona Way opisao koji nogometni klubovi njeguju pojedine kulture:
- Model zvijezda – Real Madrid – dovođenje najslavnijih i najtalentiranijih osoba i njihovo držanje sretnima pod svaku cijenu s uvjerenjem da će njihova zvjezdana kvaliteta donijeti uspjeh.
- Autokratski – Chelsea – poduzeće vođeno jakim utjecajnim liderom koji postavlja i primjenjuje standarde. Roman Abramovič, Steve Jobs, itd.
- Birokratski – Liverpool – upravljanje na temelju znanosti, statistike i algoritama. Vjerovanje da ćete biti uspješni ako pratite podatke.
- Inženjerski – Borussia Dortmund – pristup temeljen na ideji da do uspjeha dovodi fokusiranje na tehničke vještine i praćenje detaljne strategije. Dovode se tehnički briljantne osobe koje motivira izazovni posao i utjecaj ostalih članova tima.
- Predanost – FC Barcelona – ideja da kultura i dnevno radno okruženje čine kompetitivnu prednost. Radi se o predanosti zajedničkoj filozofiji i stvaranju uvjeta gdje svaki pojedinac djeluje u najboljem interesu organizacije.
Hughes kulturu predanosti opisuje na primjeru Barcelone Pepa Guardiole gdje su u najbitnijim trenucima pojedinci bili jedno i postali jedan od nauspješnijih nogometnih timova u povijesti. Te primijećene obrasce aplicira na poduzeća. Ono što autor naglašava, Guardiola je vodio primjerom. Tim ga je slijedio. Tim je dijelio vrijednosti i ponašanja i zato je ta generacija bila toliko uspješna.
Snaga kulture predanosti je u tome što zahtjeva izbor. Pojedinac se mora skroz uključiti ako želi biti dijelom organizacije. Ili kako autor veli – FIFO (Fit In Or F***-off).
Zato je bitno da se menadžeri fokusiraju na ponašanja, a ne na vrijednosti. Vrijednosti su često skup apstraktnih pojmova (koje neki menadžeri tjeraju zaposlenike učiti napamet). Dok su ponašanja vrijednosti u akciji!
FC Barceloni su na vrhu po važnosti 3 ponašanja:
- Poniznost
- Marljiv rad
- Tim na prvom mjestu
Top 3 ponašanja su za njegovanje kulture dovoljna i lako pamtljiva.
Razmislite koja su top 3 ponašanja u vašoj organizaciji? Jeste li vi kao menadžer primjer tih ponašanja?
Autor: ACT Grupa